Çırê Musyon

11 Eylül 2016 Pazar

Yurtsever Meho..





Yil 1981, Piranin Salori köyünde calisiyordum..
Köy bir zaza köyüydü..Insanlari cok muhafazakar ancak kürdi degerlerine siki sikiya bagliydilar..1925 hareketinede köyden katilim olmus, o dönemi yasamis ve bilen yasli insanlari ben tayin oldugumda bir kaci hala yasiyordu..

1980 darbesinin ilk yiliydi..
Ilce Jandarma komutani bir yüzbasi,kaymakam ve Ilce Milli Egitim müdürü okulumuzu denetlemeye gelmislerdi..

Kaymakam ve Milli Egitim Müdürü kenara cekilmis,yüzbasi elinde bir tahta parcasi ile cocuklari isaret ederek sorular soruyordu..
Birinci sinifimizin en büyük ögrencisi Meho, o zaman 11 yasindaydi..
Meho diyorum, cünkü isminden dolayi kisaltilmis adiyla cagriliyordu..

Isyankar ve aykiri bir cocuktu..Bazen evdekilerden küser komsu mezrada günlerce akrabalarinda  kalirdi..Ta ki biri onun gönlünü alana kadar,, ancak öyle köye dönerdi..
Mehonun babasi genc annesinden ayrilmisti..Meho babasiyla birlikte agabeyinde kaliyordu.. Türkceyide diger birinci sinif ögrencilerim pek bilmezken o cok iyi konusabiliyordu..
Ben köye tayin oldugum yila kadar okula kaydi oldugu halde devam etmemisti..
Mehoyu okula gelmeye ikna ettim..Ancak hergün gelemiyeceginin pazarliginida yaparak..
Anlasmistik artik.. 
Sürekli olmasada haftanin ancak bir iki günü okula ugruyordu..Amacim Mehoya ilerleyen yasindan dolayi sinif atlatarak diploma vermekti..Okuma yazmayida cabuk ögrendi..Cünkü yasi egitim ögretim caginin bitimine yakindi..
Tesadüfe ya!
Bu üclünün geldigi gün Mehoda okuldaydi..
Sadece Mehonun aykiri davranacagini bildigim icin, onu ve diger cocuklari bes dakika icinde olsada uyarmistim..Buna ragmen beni ancak Meho yaniltabilir kaygisinida tasimiyor degildim..
Cünkü bu tür sorulari soracaklarindan adim gibi emindim...
Yüzbasi en arka sirada oturan Mehoyu isaret edince Meho ayaga kalkti..
Yüzbasinin ilk sorusu duvardaki bayragi göstermek oldu..
Yüzbasi Mehoya bu bayrak kimin cocugum diye sordu..?
Meho duvardaki M.Kemali isaret ederek bu bayrak onundur dedi..
Hepimizin degilmi diye sorunca, Meho'dan yine ayni cevabi almisti..
Sorusunu yüzbasinin yine kendisi cevaplayarak bu bayrak bütün Türklerindir demisti..
Ikinci sorusu, M.Kemalin duvardaki portresini isaret ederek bu kimdir diye sounca,
Meho o Atatürktür dedi..
Peki sen onu seviyormuusun diyince..
Meho,
valla ben onu hic sevmiyorum dedi..
Korktugum basima gelmisti...
Peki neden sevmiyorsun onu?
Babam diyor o bizim dedelerimizi idam etti..Bende onun icin sevmiyorum..
Bu defa suc babanin üzerinde kalinca rahatladim...
Kaymakam,Yüzbasi ve Ilce Milli Egitim Müdürü adeta dillerini yutmuslardi..
Bende basima gelecekleri zihnimde kurgulamaya baslamistim ..
Nitekim!
devreye Milli Egitim Müdürü girdi..Komutanim ilcemizde 1925 yilinda baskaldiri oldu biliyorsunuz degilmi?
Yüzbasi evet dedi..
Bu köydende o isyana katilanlar oldugunu duymustum..
Hatta yaslilar arasinda hala o dönemleri yasayanlar var diyince, yüzbasi bana dönerek bu cocugun babasi kac yasinda ..?
80 yasinda dedim..
Ikna olmustu..
Basini salladi..
Ilcemizin tümünü yediden yetmise egitime almak gerekiyor diyip köyden ayrildilar...
Bu benim meslek hayatimda gördügüm ve unutmadigim bir anidir..
Atatürksever Kürt siyasetcilere ithaf olunur..
Kürt halkinin yigit Meholara cokca ihtiyaci var..


Yukaridaki resimde solumdaki cocuk....

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder